تبدیل پست شما به وب سایت

به وسیله "یوپست" شما میتونید محتوا و یا پست مورد نظر خود را به یک پیج سریع با آدرس یکتا ایجاد کنید.

انتخاب روش
تبدیل متن دلخواه شما به پست
تبدیل پست تلگرام به صفحه
تبدیل پست اینستاگرام به صفحه
آدرس پست اینستاگرام مورد نظر را وارد کنید [ راهنما ]




لطفا منتظر بمانید
آدرس پست تلگرام خود را وارد کنید [ راهنما ]




لطفا منتظر بمانید
متن مورد نظر را بنویسید

شما میتوانید عکس یا یک فایل ویدیویی یا mp3 به پست اضافه کنید.


لطفا منتظر بمانید
امکانات
تبدیل پست اینستاگرام

با تیدیل پست اینستاگرام خود صفحه ای سریع با ادرس یکتا خواهید داشت.

تبدیل پست تلگرام

با تبدیل پست تلگرام می توانید محتوای آن را بدون نیاز به فیلتر شکن به کاربران نمایش دهید.

پست با متن دلخواه

چنانچه نیاز مند صفحه ای هستید که آگهی یا محتوای خود را به کاربران نمایش دهید می توانید از روش تایپ پست استفاده کنید. این پست می توانید یک متن خالی باشد و یا عکس ، فایل صوتی یا فایل ویدیویی به متن اضافه شود.

پروموت صفحه

به وسیله برنامه ادبین پست منتشر شده را به هزاران کاربر نمایش دهید.





گزیده ای از پست ها
دکتر جواد صادقی -فوق تخصص درد, آدرس: خيابان پاسداران، نبش نیستان دوم، پلاك170،طبقه3 ،واحد36 ,شماره تماس: 09363863530
#آرتروز#زانو#كمردرد#ميگرن#بوتاكس#سردرد#سرطان#نورالژی#کلینیک_درد#دیسک-کمر#لیزر#دکتر_جواد_صادقی#سوزش_كف_پا#زخم_پاي_ديابتي
.مقاله گروه زیرزمین درباره دیس و دیس بک+ دانلود فایل صوتی صحبت یاس ..: (@yastunes_mahmoud)
گروه زیرزمین مقاله ای در رابطه با بررسی دیس و دیس بک در رپ فارسی ارائه داده که به صورت مفصل به این موضوع پرداخته شده.
اما ضمیمهٔ این مقاله یک فایل صوتی از یاس هست که در این باره صحبت کرده و به اثرات این موضوع روی رپ فارسی و مقایسهٔ دیس و دیس بک در رپ ایران و رپ آمریکا که خواستگاه رپ هست پرداخته
.: مقالهٔ گروه زیرزمین :.


1- پيدايش آهنگ هاي ديس در رپ پارسي

تولد رپ پارسي را بايستي با اهنگهايي با مضمون ديس و كل كل و متعاقب آن ، آهنگهاي ديس بك در جواب آن ترك ها دانست ،* از همان ابتدا كه رپ در ايران شروع به كار كرد و از گوشه و كنار رپرهايي ، در اين عرصه به ارائه كار پرداختند،شاهد ارائه آهنگ هايي با مضمون ديس و يا كل كل و يا شاخ بازي از سوي آنها بوديم.اين ترک ها معمولا با توهين و تحقير رپرهاي بزرگ همراه بود و انگيزه از ارائه اين نوع تركها نوعي شهرت يا بي ارزش جلوه دادن زحمات فرد يا گروه مورد خطاب بود . معمولا ارائه اين نوع تركها از رپرهاي گمنام شروع ميشد که رپرها و گروه هاي بزرگ را خطاب قرار ميدادند ، که آنها هم با توجه به شرايط ، تصميم به خواندن يا نخواندن ترک پاسخ (ديس بک) ميگرفتند . بعضي مواقع اين درگيريها و ديس تركها دنباله دار ميشد به طوري که تا 5-6 ترک ادامه پيدا ميکرد و در اخر ، يا توسط يك واسطه کدورت ها کنار گذاشته ميشد و يا يکي از دو طرف از ارائه دادن ترك بعدي خودداري ميکرد.
2 - علت روي آوردن رپرها به آهنگ هاي ديس

ميتوان گفت يكي از علل اصلي روي آوردن رپرها به ارائه ديس ترك ، رسيدن به شهرت است . مسلماً وقتي رپري ترکي حتي با کيفيت پايين پر مي كند و يك رپر و يا گروه بزرگ را مورد انتقاد خود قرار ميدهد؛به نوعي سعي در اين دارد كه به سبب نام آن گروه و يا رپر ، نظر مخاطبين را به آهنگ خود جلب كند و براي يكبار هم كه شده كار خود را به گوش طيف وسيعي از مخاطبين برساند . و به اين گونه ، صداي يک رپر کاملا گمنام براي اولين بار توسط حجم وسيعي از مخاطبين شنيده ميشود و به تدريج اسمش سر زبانها ميافتد و چون اين نوع ترکها جنجال برانگيز هم هستند ، از هر نظر ميتوانند رپر را وارد جرياني بکنند که خيلي زودتر از زمان عادي او را به شهرت ميرساند .بعضي مواقع هم ممکن است ارائه ديس ترک ها از طرف رپر بزرگي شروع بشود و مشکلاتي که با يک فرد يا عده اي از رپرها دارد را از طريق تكست خود بيان کند ، که اين امر ، هم تواناييهاي او را در اين زمينه و هم نارضايتي وي را به مخاطب مورد نظرش نشان ميدهد . در اين ترکها رپر از تمام توانايي هاي خودش استفاده ميکنه تا يک ترک حرفه اي بيرون بدهد و از هر جهت طرف مقابل را مورد هجوم عقايد خويش قرار دهد .پس ميتوان تفاوت ديس ترك ارائه شده توسط يك رپر بزرگ با يك رپر تازه كار را در كيفيت ارائه شده توسط آنها دانست.اما يكي ديگر از علل روي آردن رپرها به ارائه ديس ترك ،سن پايين رپرهايي است كه دست به اين كار ميزنند؛ با توجه به اين كه رپ پارسي تقريبا توسط افراد بين 16 تا 20 سال آغاز شد پس تا حدودي مضمون آهنگهايي كه در آن دوره منتشر مي شد بايد موضوعي در همان سطح فكري مي بود كه تقريبا همين گونه هم بود ، يعني محوريت موضوعي روي ارائه كارهاي گنگ ، شاخ بازي و ديس ترك ميچرخيد كه ميتوان باز هم ريشه آن را در رسيدن به شهرت دانست.يكي ديگر از علل روي آردن رپرها به ارائه ديس ترك ، اختلاف نظر در كار و يا مسائل كاري ديگر دانست،براي مثال رپري تشكلي رو به وجود آورده و اعلام به عضو گيري مي كند و رپر تازه كاري براي عضويت در اين تشكل اقدام ميكند،اما از طرف صاحب تشكل طرد ميشود و مورد قبول واقع نميشود و اين امر سبب ميشود كه رپر طرد شده ، ارائه ديس ترك به صاحب تشكل را جزء اولويتهاي خود قرار دهد.كه اين علت ، اين روزها بارها مشاهده شده است.
اما علت بعدي كه تقريباً نوپا هم هست ارائه ديس ترك به خوانندگان به اصطلاح رپري بود كه در سبك 8و6 فعاليت ميكردند و به دليل اينكه اين سبك بي محتوا و با نام رپ خود را بالا كشيده بود،باعث گله و شكايت خيلي از رپرها چه تازه كار و جوان و چه قديمي و صاحب سبك قرار گرفت و طي اين چند سال شاهد ديس تركهايي كه سوژه آنها اجرا كنندگان سبك رپ 8و6 هستند بوده ايم.
3 - مشکلاتي که ديس و ديس بازي به وجود مي آورد

ميتوان مشكلاتي كه ديس و ديس بازي به وجود مي آورند را از دو زاويه نگاه كرد ، مشكلات كلي ، كه اين تركها براي رپ پارسي و جامعه بوجود مي آورند و همچنين مشكلاتي كه براي خود رپر بوجود مي آورند.از اولين مشكلاتي كه ديس و ديس بازي در رپ پارسي به وجود آورد ، دستگيري رپرها در دوران اوج ديس بازي و مخصوصا استفاده مكرر از كلمات ركيك و فحش در آهنگ هايشان اشاره كرد كه در همان وادي شاهد دستگيري پياپي رپرها بوديم ، كه اين امر در نوع خودش آسيب هايي را علاوه بر خود رپر به رپ پارسي هم وارد كرد ، اعم از كم كار بودن رپرهاي قوي كه دستگير شده بودند و همچنين زير منگنه بودن آنها در ارائه كارهايشان ، به طوري كه هنگام ارائه آهنگ ، رپر با محدوديتهايي در انتخاب كلمات در تكست خود داشت.اين دستگيري ها حتي به جايي ميرسيد كه رپر دست از رپ بكشد و به نوعي رپ را براي هميشه كنار بگذارد.همانطور كه در ابتدا گفته شد رپ پارسي با آهنگهاي ديس و گنگ و كل كل شروع شد كه همين موضوع باعث شد در قبال اين نوع تركها صدماتي هم به رپ نوپاي پارسي و نگاه جامعه به آن ، وارد بشود ، يکي از مهمترين اين صدمات ، بد جلوه داده شدن رپ در ذهن عموم جامعه بود ، زيرا اين ديس ترک ها با فحش همراه بوده است پس عده ي وسيعي از مردم با تصور اينکه رپ فقط از يك سري ناسزا و حرف ركيك تشکيل شده از آن دوري كردند ، و باعث شد فقط عده اي از جوانان که تعدادشان چندان زياد هم نبود به سمت اين نوع تركها گرايش پيدا کنند که به تدريج آن جوانان هم متوجه ماهيت اصلي رپ واقعي شدند و به رپ از نگاهي ديگر پرداختند. اثرات ديس تركهاي سالهاي گذشته ، را ميتوان همچنان در جامعه امروزي يافت ، بطوري كه همچنان هم عده زيادي از مردم ، رپ را همراه با حرف ركيك ميشناسند اما بارغه هايي از اميد همچنان در رپ پارسي ديده ميشود به گونه اي كه ميتوانيم بگوييم نگاههاي مثبت زيادي را طي اين مدت به خود معطوف كرده است.
4 - آيا ديس خوب و لازم است ؟

با وجود اينكه در موضوع بالا به مشكلاتي كه ديس در رپ پارسي بوجود مي آورد ، اشاره كرديم ولي به هر حال ، ديس ترك جزئي از رپ محسوب ميشود و تا حد زيادي هم نميتوان آن را از رپ جدا كرد و حتي در خيلي از اوقات اين نوع تركها باعث به وجود آمدن حواشي جذاب براي مخاطبين و دنبال كردن اين حواشي از سوي آنها همراه است .
اگر بخواهيم به ديس تركها ، به ديد يك منتقد نگاه كنيم مي توانيم اين نتيجه را بگيريم كه هميشه هم اين تركها به رپ پارسي آسيب نميرساند بلكه مي تواند در بعضي اوقات مثمر ثمر هم واقع شود و اثرهاي مثبتي هم روي روند كار رپرها بگذارد.براي مثال رپري در آهنگي از نوع رپ كردن ، چند رپر يا رپري انتقاد ميكند اين كار در صورتي كه به طور مناسب انجام شده باشد و فرد مورد خطاب جنبه ي انتقاد پذيري داشته باشه مي تواند تاثير مثبتي از آن ديس ترك بگيرد و از ادامه دادن آن حركت و يا كاري كه از او انتقاد شده امتناع كند ، همانطور كه در اين چند وقت اخير بعد از اعتراضهاي شديدي كه به اجراي سبك 8و6 در رپ شد ، مدتي هست كه شاهد كم كار شدن اجرا كننده هاي اين سبك با اسم رپ شديم و آنطور كه حال و هواي اين روزهاي رپ پارسي نشان ميدهد ، خود اين اجرا كننده ها هم به تنفر اهالي واقعي رپ و كساني كه سواد علمي اين سبك موسيقي را دارند پي بردند .
5 - معني لغوي ديس ؟

اگر به لغت نامه ي انگليسي سري بزنيم به لغاتي بر ميخوريم که با dis شروع ميشوند که عمدتا وجودشان در يك واژه آن را منفي ميکنند . مثلا disable که متضاد کلمه ي able است و يا disability / ability ، dis qualified / qualified و ... كه با توجه به اين لغات ميتوانيم متوجه بشويم که ديس معمولا نقش منفي ساز و يا ضديت را در لغات انگليسي برعهده دارد . پس با اين تعابير ديس ترک يعني ترک بر ضد يا عليه ، که با توجه به مفهومي که ما از قبل از آن پيش زمينه داريم به معناي ترکي است که عليه يک ترک ديگر ، فرد يا گروهي خوانده ميشود .
6 - انواع ديس (مستفيم . غير مستقيم)

ميتوانيم ديس تركها را از نظر مخاطب به دو دسته تقسيم كنيم ،بعضي از ترکها به طور کاملاً مستقيم فرد خاصي را مورد خطاب خود قرار ميدهند که نام فرد در آهنگ كاملاً صريح بيان ميشود که معمولا اين نوع ترکها احتمال بيشتري براي شروع درگيريهاي لفظي و متعاقب آن ارائه ديس بک وجود دارد؛ که مثال بارز اين نوع ديس آهنگ اثر منفيي هست .اما نوع ديگر ديس تركها اين است كه رپر به طور غير مستقيم و پشت پرده حرفهايي را بيان ميكند که معمولا براي درك اين نوع ديس ها ، شنونده بايستي در جريان كامل رپ و اتفاقات آن باشد و به نوعي اين ديس ها شنونده حرفه اي عرصه رپ را مي طلبد و اگر به اين گونه نباشد و شنونده غير حرفه اي باشد مفهوم و منظور خواننده را به هيچ عنوان متوجه نميشود. اين نوع ديس ترکها به قدرت تكست و لحن رپر به شدت بستگي دارد و ميتوان هنر يك رپر را در همين ديس تركها متوجه شد.از اين نوع ديس تركها به وفور در رپ پارسي شنيده شده و ميتوانيم بگوييم در كارنامه هر رپر شاخصي ، اين گونه تركها(ديس غيرمستقيم) وجود دارد.
7 - نمونه هايي از ديس در رپ پارسي و دلايل آن

ديس ترکهايي كه تا به امروز در رپ پارسي چه بصورت مستقيم و يا غير مستقيم منتشر شده بسيار بوده كه در اينجا به چند تا از جنجال برانگيز ترين آنها اشاره ميکنيم :1. ديس صامت 1 و 2 توسط ساسي مانکن که از اسم آن هم متوجه ميشويم كه اشاره به تشكل صامت بود . ساسي مانكن در ابتدا با سروش هيچکس رابطه دوستانه اي داشته ، اما بعد از اينکه در امتحان ورود به صامت پذيرفته نشد تصميم به ارائه ديس ترك عليه صامت و به خصوص رضا پيشرو گرفت .2. ديس ترک پيشرو و داريا و فينچر به گروه زدبازي . اين ترک تقريبا به علت معروفيت منتشر شد . در آن زمان که زدبازي به معروفيت رسيده بود و تقريبا جز بهترين ها بود ؛ فينچر و داريا که از قبل هم با زدبازي مشکل داشتند تصميم به ارائه ديس عليه زدبازي گرفتند که بعد از انتشار آن ترك ، گروه زدبازي هم سكوت نكرد و ديس بکي را در جواب آن ديس ترك منتشر كرد.3. ديس ترک 051 (ابليس و رپرهاي مشهد) به صامت . ميتوانيم بگوييم داستان اين ديس ترك از اين قرار است كه اولين اهنگاي رپ پارسي به صورت زير زميني و با كيفيت پايين توسط حسين (ابليس سابق) بيرون آمد ولي به طور جدي از طرف حسين رپ دنبال نشد اما از طرفي ديگر سروش هيچکس رپ را با انگيزه و كيفيت بالاتر در ضبط كارها پي گرفت و به انتشار مداوم كارهاي خود در فضاي اينترنت پرداخت ؛ همين امور سبب شد كه هيچكس خودش را پدر رپ فارس معرفي كند؛ اين موضوع سبب شد حسين كه خود را از سروش عقب تر ديده ، به ارائه ديس عليه سروش اقدام كند . پس از مدتي حسين متوجه اين قضيه شد که براي پيشرفت رپ و حتي معروفيت به همکاري نياز هست ، پس با سروش متحد شدند و پس از مدتي اهنگ تو مستي را منتشر كردند .4. يكي ديگر از قديمي ترين ديس تركهاي رپ پارسي ، ديس ترك حسين ابليس به نام "كتري رو گاز" بود كه به گروه "ته تري گاز" كه طيب آن زمان در آن فعاليت ميكرد اشاره داشت.5. در ادامه ميتوانيم به تعدادي از آهنگهاي گروه زدبازي اشاره كنيم كه در آهنگهايشان تاكيد زيادي بر اين داشتند كه از بقيه رپرهاي هم دوره ي خود برتر هستند و در خيلي از كارهاي اين گروه كه تا به حال منتشر شده شاهد سبك گنگ و كل كل بوديم.6. از جمله كساني كه از ابتداي فعاليتش ، آهنگهايي با مضامين ديس در كارنامه كاري اش به چشم ميخورد شاهين فلاكت بود كه با تركهايي به نام "بد خواه" و "جنگ خيابوني" سروصداي زيادي به پا كرد و بعد از اين دو ترك ، تركي قويتر به نام "ما آماده ايم" به همراه پوريا فستر از او منتشر شد كه ماهيت اين ترك، ديس بك به آهنگ "پس لاشخور نباش" اعضاي صامت بود.7. در اين سالها شاهد ديس تركهايي از گروه جنجال بوديم كه يكي از اين ديس تركها ،به گروه زدبازي بود كه بعد از انتشار آن ، در اقدامي جالب مهراد هيدن به تنهايي در تركي با اينرو و اوتروي جي جي پاسخ ديس اين گروه را دادند كه به نوعي آن ديس بك، مخاطبان رپ را ياد ديس بك زدبازي كه در آن هيدن اينترو و اوترو ، و ويلسون به تنهايي كار را اجرا كرده بود انداخت.8. وقتي از ديس در رپ پارسي ياد ميشود بي شك نام حسام استپس در ذهن مخاطبين يادآور ميشود ، كه در بين آهنگهاي بيشمارش تعداد زيادي هم ديس ترك مشاهده مي شود كه از معروفترين آنها ميتوانيم به ديس هيچكس و امير تتلو اشاره كرد كه به طور مستقيم ، استپس اين خواننده ها را مورد انتقاد خود قرار داده است.همچنين او در آهنگي به نام "حق مطلب" اشاره اي به ياس داشته است.شايد اين آهنگها هركدام در زمان خودشان مورد توجه مخاطبين قرار گرفته باشد ولي در حال حاضر ، مخاطب و طرفدار چنداني به غير از خود حسام استپس ندارند.9. گروه تن به 10 هم از همان ابتدا كه شروع به كار كرد ، آهنگهايي با مضمون ديس از آنها ديده مي شد به طوري كه در آهنگي به طور مستقيم هيچكس را ديس كردن و بعد از آن تقريبا سبك كارهاي اين گروه متفاوت شد ، تا اين اواخر كه امير خلوت به گروه آنها پيوست ، باز هم موضعي در مقابل دو نفر از اعضاي قديمي رپ پارسي يعني امير تتلو و حسين تهي گرفتند كه اين موضع در چند آهنگ به طور مستقيم و غير مستقيم مشاهده شد ؛ هم چنين در آهنگي به نام "راهمون جداس" که حاصل همکاري شارلاتان و اميرخلوت بود حسين تهي به صورت غير مستقيم ديس شد. آهنگي ديگر با عنوان "بدو دنبال بازيت" در کارنامه ي کاري گروه تنبه10 وجود دارد.در اين آهنگ پرهام سزار و اميرخلوت و ساتراپ حضور دارند که سزار و خلوت مستقيما حسين تهي را ديس کرده اند.10. يکي ديگر از آهنگ هاي ديس که جنجالي در رپ پارسي به وجود آورد ، ديس ترک هاي شاهين نجفي،بيگ بوي و تيکه اندازي هيچکس در آهنگ " انجام وظيفه" بود. اين قضيه از جايي آغاز شد که بيگ بوي در يک آهنگ به طور مستقيم شاهين نجفي را ديس کرد. سپس شاهين نجفي در يك ديس بک ضمن به سخره گرفتن بيگ بوي ، به صورت غيرمستقيم اشاره هايی به بهرام و هيچکس به خصوص آهنگ يه مشت سرباز داشت.
پس از ديس بک شاهين نجفي به نام " پيش قاضي و ملق بازي " ، هيچکس در آهنگ انجام وظيفه و در ورس يک با اين تکست
"نشسته اونور گود و ميگه بکن لنگش" اشاره هايی در جواب شاهين نجفي داشت. بيگ بوي نيز ديس بک به اين آهنگ (پيش قاضي و ملق بازي) را منتشر کرد.اخيرا نيز شاهين نجفي با انتشار آهنگي با عنوان " تو ازم بدت مياد " پرونده اين قضيه را دوباره باز کرد و به اين کش و قوس ها ذوباره دامن زد.11. آهنگ چاليم || (2) يکي از نمونه هاي ديس غيرمستقيم در رپ پارسي است. اين آهنگ از کمپاني رپلرزه منتشر شد و حاصل همکاري موژان و سامان با حسين بود که با توجه به بازگشت حسين به عرصه رپ يک سورپرايز بزرگ براي رپ پارسي به شمار می آمد. در اين آهنگ بخصوص در ورس اول . هيچکس به صورت غيرمستقيم ديس شده است. مدتي بعد ، هيچکس با ارائه ي يک ريميکس روي آهنگ نفرت از آلبوم هميشگي عرفان به نوعي يک ديس بک غيرمستقيم داد.هم چنين در چندوقت اخير يکي از اعضاي جديد رپلرزه در آهنگي به نام " بيا ديسش کنيم " پيشرو را ديس کرد.12.و بلاخره ، سراغ يكي از جنجالي ترين ديس هاي رپ پارسي مي رويم كه به جرات ميتوانيم بگوييم قوي ترين و به يادماندني ترين ديس در تاريخ رپ پارسي است و آن آهنگي نيست جز اثر منفي ازپيشرو ، فلاكت ، دياكو و گنگ من ، كه باز هم اين آهنگ گروه زدباري را سوژه ي خودش قرار داده بود . تكست و قافيه بندي اين آهنگ به گونه اي بود كه مخاطبين با وجود حرفهاي ركيك فراوان باز هم براي شنيدن دوباره آهنگ علاقه زيادي داشتند . كساني كه در آن آهنگ به يادماندني حضور داشتند مثل پيشرو و دياكو ، بعداً هم در آهنگهايي مانند "گروه ما" ، "نابغه ها" و همينطور "صبر كن دختر" ، اشاره هايي را به گروه زدبازي داشتند.
سخن پايانی
با توجه به مطالبي که در مورد آهنگ هاي ديس در رپ پارسي بيان شد ، به صراحت مي توان گفت يکي از ارکان و پايه هاي رپ آهنگ هاي ديس بوده اند و مي توان آنها را در طبقه بندي سبک هاي رپ فاسي قرار داد؛ آهنگ هايي که مي توانند در رپ تنوع و هيجان ايجاد کنند. اميدواريم در آينده آهنگ هايي که با اين محوريت منتشر مي شوند موجب پيشرفت رپ پارسي شوند و از مشکلات و عيوب رپرها و آهنگ ها بکاهند و به تفرقه و دشمني نينجامند.
@yastunes_mahmoud
#پروفایل_کوردی

شۆخی له گه‌ڵ #ئارام_شیدا
کچه‌که مکه خراپه 😐😁
🔴
@mama_haji | 🤕مامه حاجی
مستقيم از كارخانه خريد كنيد
بدون واسطه
تحويل فوري
كيفيت بالا
قيمت مناسب
داراي استاندارد
در ضخامت هاي مختلف
رنگبندي متنوع#مبلمان_شهري #لاستيكي #گرانول_لاستیکی_پارک #گرانول_قیمت #گرانول_مممتاز_باشگاهی #گرانول #گرانول_پارکی #گرانول_لاستیکی #گرانول_پارک #گرانول_باشگاهی #گرانول_لاستیکی_پارک #مبلمانشهری #مبلمان_شهری #مبلمان_شهری_پارکی #مبلمان_شهرى #كفپوش #كفپوش_باشگاه #كفپوش_مدارس #كفپوش_مهدكودك #كفپوش_پارك#ضربه_گير_باشگاه
گل چای
یه محصول منحصر به فرد و خاص برای افراد خاص 👌

تماشای باز شدن این گل حس خوبی داره و حال آدمو خوب میکنه😍

شیک #میزبانی کنید 👌

#چای #چای_بلومینگ #گل_چای #چای_هنری #چای_سفید #چای_سبز
شركت صنعتي شايگان شبكه پارسيان

ارائه قوي ترين پروژه هاي امنيتي وشبكه اي

با گارانتي معتبر ورزومه قوي درسطح كشور

Instagram:shayeganshabake📱
ارتباط با ادمين: @mmehdidu

021 33835998
0919 21 21 201
با گروه تحقیقاتی لیمبیکسا تغییر و تحول را احساس کنید و از مطالب موجود در سایت لذت ببرید.

https://limbicsa.ir
سیگنال ویژه خرید
#حفاری
📊10% سود و صف خرید
دوستان قبل از شروع فعالیت به چند نفر ادمین که فيلم باز خوب و عاشق سینما باشن نیاز داریم...اگه کسی هست ب پی وی بنده مراجعه کنه @Atenasyh با تشکر❤️
خارج کردن و جازدن رینگ با حرکات نمایشی
🆔 @aliaparati98
🌐 http://abotalebi.blogfa.com
نمایش بیشتر